En de frustraties zijn er weer

Zo na de Kerst is het hier in huis een beetje grieperig, om het zo maar samen te vatten. Ons kleine ventje heeft nu echt al vrij lang last van overgeefbuien - er zit al heel lang geen echt 'eten' meer in, alleen melk van mij. De bijbehorende luiers zijn extreem af en toe. Heel nat en negen van de tien keer zijn de lekrandjes niet bestand tegen het geweld. Ik blijf wassen! Ondertussen is zijn papa ziekig met een soort halve griep, en dat helpt ook niet. Wonderbaarlijk genoeg voel ik me wel oké.

Maar dat is niet waarover ik me erger. Het is vandaag 30 december en mijn salaris van deze maand staat nog niet op mijn rekening. Ik weet van andere ex-collega's dat dergelijke betalingen heel vervelend kunnen verlopen zodra je weg bent, dus ik ga er maar meteen achteraan. Na de mail van gisteren net dus de baas maar ge-sms't met de vraag of de salarissen al gestort zijn en zo ja, waar de mijne dan is. Hij gaat er even achteraan - zegt hij - want hij is niet op kantoor.

Dat laatste wist ik al, vandaag was zo'n verplichte vrije dag. Maar ik wacht liever niet tot januari om het gewone salaris te ontvangen. Dan gaat het straks met alle afrekeningen van het vakantiegeld (bij elkaar 25 maanden!) ook zo. Dus ik wil vooral niet laten merken dat ik niet heel erg verlegen zit om dat geld. Een week later maakt me strikt genomen niet uit, maar daar wil ik gewoon niet aan beginnen in dit geval. Mocht hij iets vragen, dan zeg ik gewoon: de creche moet ook nog betaald worden, of ik er nou wel of niet gebruik van maak!

Maar goed, ik wacht even af. Het is vrijdag, dus zelfs al zou het nu overgemaakt worden, dan nog zie ik het denk ik maandag pas. Als hij maar wel het gevoel krijgt dat ik er boven op zit. Daar gaat het me om.

Want niemand heeft nog iets gezegd over freelance klusjes voor mijn blad. En daar zijn ze vrij laat mee, gezien de deadline half januari. Bovendien heeft nog niemand het gehad over de tarieven, en ik zal het niet voor een stuiver doen. Misschien hebben ze de andere freelancer al juist wel benaderd. Die jongen die het doet voor 50 euro per pagina. Gekkenwerk. Wel als je weet, zoals ik, dat de standaard freelancers van de andere bladen 150 euro per pagina vangen. Daar ga ik natuurlijk niet onder zitten. Zou wel gek zijn.