Heb jij voor mij van de uitdagingen... boek lezen?

12189987_857418311038364_5747923645173500680_nMoederdag komt eraan, hoera! Ja, hoe commercieel ik het ook vind, het is toch een bijzondere dag als je zelf eenmaal kinderen hebt. Vooral als ze net op school zitten en zelf iets voor je maken. Want niets gaat boven een zelfgemaakt cadeau vol liefde en creativiteit.

Maar... een extra cadeautje mag altijd. En dan bedoel ik niet een pastelroze Senseo of een ander keukenapparaat of ladyshave in pasteltinten. Voor mama's met (met name nog) kleine kinderen is er namelijk een leuk Relax Mama-kwartet, met kaarten gebaseerd op het door Elsbeth Teeling geschreven gelijknamige boek vol droge, en o zo herkenbare feiten over het dagelijks leven als moeder, maar ook inspirerende quotes en teksten om het jezelf vooral niet al te moeilijk te maken. Een voorbeeldje:

‘Heb jij voor mij van de Superkrachten… geneeskracht? Dan heb ik kwartet!’
‘Mag ik dan van jou, van de Uitdagingen, “warme koffie drinken”? Dan hoef ik alleen nog “boek uitlezen” en dan heb ik er ook vier bij elkaar.’ Categorieën als 'schuldig' en 'me-time' zijn ook ongelooflijk herkenbaar (dus nee, je bent beslist niet de enige).

Net als het boek is dit kwartet voor jonge moeders een leuke opsteker en voor wat ervarener krachten een leuk tijdverdrijf. (Of, zo je wilt, een prima conversation starter, maar dan wel met anderen die ook kinderen hebben, want de rest gelooft je niet. Nog niet.) Of je er echt mee gaat zitten kwartetten onder het genot van een bak koffie weet ik niet, maar af en toe de kaartjes bekijken levert zeker af en toe een gniffel op.

Daarom kan ik dit eerder aanraden als moederdagpresentje dan als kraamcadeau (in die tijd werkt het misschien nog afschrikwekkend of is het nog net blissfully onbegrijpelijk). Je vindt het kwartet, net als het gelijknamige boek, in de webwinkel van Uitgeverij Snor. (En nee, ik heb geen aandelen, het is gewoon leuk!)