Flashback: de eerste ochtend zit erop!

pompom-vlinder_414x480Het kon bijna niet anders: de wenochtend op school, die allereerste dag, nu anderhalf jaar geleden, heeft zoontje met vlag en wimpel doorstaan. En ik was ongelooflijk trots.

De eerste ochtend op school is geweldig goed gegaan, al zeg ik het zelf. De juf vond zoontje een gezellige kwebbel. Alles was ook nog zo nieuw voor hem - inclusief alle regeltjes die in de klas gelden - maar toen hem dat eenmaal werd uitgelegd, ging het eigenlijk meteen goed. Het belangrijkste was wel dat hij het helemaal naar zijn zin had gehad, en graag morgen weer wilde gaan.En wat had hij dan allemaal beleefd? Nou… hij mocht vandaag verven, en hij wilde ook graag met de zandbak, maar die was al bezet. De juf noteert het vast, want morgen is de andere juf er, en dan mag hij met de zandbak.

Op weg naar huis verwachtte ik allerlei verhalen, maar dat valt nogal mee, zo niet tegen. Zoontje is heel erg moe en heeft allerlei indrukken te verwerken. Hij maakt liever zijn zusje in de wagen aan het lachen en geeft nauwelijks antwoord op alle vragen die ik stel. Nou ja, straks misschien.

Die middag heeft hij bijna twee uur geslapen. Niet zo gek, het was heel erg inspannend allemaal. Opeens wordt er van alles van je verwacht en ben je in een heel andere omgeving, met kindjes en een juf die je nooit eerder gezien hebt, en dat is best uitputtend als je dat niet gewend bent.

En dan zijn we weer thuis. Weer compleet, denk ik die middag terwijl ik met mijn laptop op schoot kijk naar de slapende jongen links en het slapende meisje rechts van me. Wat mij betreft mag het voorlopig even bij ochtendjes blijven, dan kan hij er rustig aan wennen - en ik ook. Nog even niet ook die tussen-de-middag-haast (of zelfs overblijf?) erbij.

En al die angst van mij van tevoren? Ner-gens voor nodig geweest. Zoontje deed het voorbeeldig in de klas, deed het geweldig toen ik weg moest, en was blij me weer te zien toen het tijd was. Hij huilde niet, ik huilde niet, het ging fantastisch. Geen oordeel, geen rapportcijfer. Alleen maar een goed begin van nog vele jaren naar school moeten elke dag.

Maar ja, ik bereid me altijd het liefst voor op het ergste, dan kan het alleen maar meevallen.